NAGRADA IGORJA ZABELA 2024

Podelitev nagrade
29. 11.  ⁄  20.30  ⁄  Sokolski dom Tabor

Nagrada Igorja Zabela za kulturo in teorijo se za izjemne dosežke podeljuje kustosom, umetnostnim zgodovinarjem, teoretikom, piscem in kritikom, katerih delo podpira, razvija ali raziskuje področje vizualne umetnosti in kulture srednje, vzhodne in jugovzhodne Evrope. Pobudnik nagrade, poimenovane po slovenskem kustosu in umetnostnem zgodovinarju Igorju Zabelu (1958–2005), je ERSTE sklad z Dunaja. Od leta 2008 jo bienalno podeljuje z Društvom Igor Zabel za kulturo in teorijo iz Ljubljane. Prejemnika_co glavne nagrade in treh štipendij izbere tričlanska mednarodna žirija na osnovi predlogov desetih nominatorjev. Nagradni sklad v višini 85.000 evrov je namenjen glavni nagradi (40.000) in trem štipendijam (po 15.000) ter uvršča nagrado Igorja Zabela med najprestižnejša priznanja za kulturne dejavnosti na področju srednje, vzhodne in jugovzhodne Evrope.

Program

20.30  ⁄  Uvod in predstavitev nagrade Igorja Zabela

Uvodni pozdrav, moderatorka Nataša Živković
Nagovor, Urška Jurman & Mateja Kos Zabel, Društvo Igor Zabel
Nagovor, Katrin Klingan, ERSTE sklad

20.40  ⁄  Utemeljitev žirije in predstavitev prejemnikov in prejemnice štipendij Igorja Zabela 2024

Predstavitev Irfana Hošića, Ovidiuja Ţichindeleanuja in Natalije Vujošević

21.00  ⁄  Nastop Bowraina

21.10  ⁄  Utemeljitev žirije in predstavitev prejemnice nagrade Igorja Zabela 2024

Predstavitev Edit András ter pogovor z nagrajenko, ki ga moderira Urška Jurman

21.40  ⁄  Sklepni nagovor

 

Nagrajenka

Edit András

umetnostna zgodovinarka, kritičarka, kuratorka in višja znanstvena sodelavka Raziskovalnega središča za humanistiko na Inštitutu za umetnostno zgodovino v Budimpešti
Budimpešta, Madžarska

Žirija podeljuje nagrado Igorja Zabela za kulturo in teorijo 2024 Edit András za izjemen prispevek k protihegemonističnim diskurzom o vzhodnoevropski umetnosti in umetnostni zgodovini, v katerih daje pomen lokalnim razmeram in posebnostim, pa tudi za njeno progresivno in kritično delo (feministične) kuratorke, raziskovalke in avtorice. Kot radikalen glas proti avtokraciji je András ena bolj predanih podpornic sodobne vizualne umetnosti in kulture na Madžarskem ter v širši regiji vzhodne in srednje Evrope. Žirija ne prepoznava le njene izjemne mednarodne vpetosti in številnih dosežkov, temveč tudi pomembno dejstvo, da ostaja András, ki se tako v teoriji kot praksi osredotoča na lokalnost in postsocialistične razmere, poklicno vpeta v svojo matično državo ne glede na politične pritiske.

Preberi

Edit András je leta 1998 doktorirala iz umetnostne zgodovine na Univerzi Eötvös Loránd v Budimpešti. Poklicno pot je začela v Madžarski narodni galeriji, kjer je delovala na področju avantgardne umetnosti (1977–79), nato pa v uredništvu založbe Corvina (1980–86). Od konca 1980-ih do nedavnega je z družino živela med ZDA in Madžarsko ter bila več let newyorška dopisnica za različne madžarske umetnostne revije. V 1990-ih se je usmerila k sodobni umetnosti v postsocialistični Madžarski in začela prizadevno delovati kot vizionarska umetnostna kritičarka, teoretičarka in kuratorka.

Med glavnimi raziskovalnimi interesi Edit András so študije spolov in feministični vidik v umetnostni zgodovini. Leta 1995 je sodelovala pri celoletni razstavni seriji Water Ordeal, posvečeni umetnicam. Eden od učinkov razstavne serije je bil izbor umetnic za predstavitev Madžarske na Beneškem bienalu leta 1997, Andrásin obrazstavni esej »A Painful Farewell to Modernism: Difficulties in the Period of Transition« pa je sprožil njeno mednarodno avtorsko in teoretsko kariero. Mnogo njenih pomembnih znanstvenih podvigov se osredotoča na to, kako zahodne teorije prilagoditi tako lokalnemu kot vzhodnoevropskemu kontekstu. Ne zagovarja namreč vključitve vzhodnoevropske umetnosti v zahodni kanon kot »zapoznele, izkrivljene variacije«, temveč se zavzema za lokalitetni pristop: razlike ter posebnosti v rabi teorije in umetniških praksah osvetljuje glede na različne izvore in geografska območja. András je tudi kritična analitičarka postsocialističnih razmer; odkar je desničarska stranka Fidesz leta 2010 prevzela oblast na Madžarskem, mnogo piše in predava o nacionalizmu in populizmu v povezavi z umetnostjo in kulturo.

András veliko potuje, raziskuje in predava po srednji in vzhodni Evropi, saj je ta prostor v središču njenega dela. Sodelovala je pri številnih založniških projektih in konferencah, ključnih za razumevanje stanja sodobne umetnosti v srednji in vzhodni Evropi: med drugim na konferenci in pri katalogu After the Wall: Art and Culture in Post-Communist Europe (Moderna Museet, Stockholm, 1999), kjer se je začelo njeno dolgoletno strokovno sodelovanje z umetnostno zgodovinarko Bojano Pejić in umetnostnim zgodovinarjem Piotrom Piotrowskim. Bila je tudi raziskovalka in članica svetovalnega odbora pri razstavi Gender Check: Femininity and Masculinity in the Art of Eastern Europe (MUMOK, Dunaj, 2009, kuratorka B. Pejić).

András je uredila antologijo Transitland: Video Art from Central and Eastern Europe 1989–2009 (2009) in souredila Silenced: The History and Representation of Violence in Wartime (2022, v madžarščini). Je avtorica del Cultural Crossdressing: Art on the Ruins of Socialism (2009) in Imaginary Transgression: Contemporary Art and Critical Theory in Eastern Europe (2023), obeh v madžarščini, ki sta bili združeni in prevedeni v češčino pod naslovom Crossdressing: Art on the Ruins of Socialism and on the Pinnacles of Nationalism (2023). Njena številna besedila in razprave so objavljeni v revijah ArtMargins, e-flux, Idea, Third Text, springerin idr.

Edit András kot predana pedagoginja in raziskovalka deluje v institucijah in na programih, kakršna sta recimo serija mednarodnih seminarjev Writing Art History in East-Central Europe, ki jo je organiziral Clark Art Institute (Williamstown, Massachusetts, 2010–11), ter Entangled Art Histories/Connecting Art Histories, ki jo je podprla Fundacija Getty (2018–22; 2023–24). Bila je gostujoča profesorica na oddelku za zgodovino na Srednjeevropski univerzi (2016–22) in je članica svetovalnega odbora na Centru Piotra Piotrowskiega za raziskovanje vzhodno- in srednjeevropske umetnosti (Univerza Adama Mickiewicza v Poznanu). Letos ji je Akademija za umetnost in oblikovanje v Bratislavi podelila častni doktorat.

Med njeno družbenoangažirano in kritično kuratorsko prakso sodi razstava Imagined Communities, Personal Imagination: Private Nationalism Budapest (Budimpešta, 2015). Bila je sokuratorka in teoretičarka razstavne serije Universal Hospitality (Dunaj, 2016; Praga, 2017), prav tako članica organizacijskega odbora evropskega sodelovalnega projekta Eastern Sugar (2019–21).

Posebej naj poudarimo, da Edit András že več kot trideset let prispeva k oblikovanju novih paradigem v sodobni umetnostni zgodovini in teoriji srednje in vzhodne Evrope. Njeno pisanje je z združevanjem različnih gledišč, kot so kulturne študije in študije spolov, feministična in postkolonialna teorija, dekolonialno mišljenje in kritična muzeologija, oblika kulturnega prevajanja, ki se zavzema za bolj niansirano in lokalizirano implementacijo kritičnih teorij ter upoštevanje regionalnih posebnosti pri umetnostnozgodovinskem pisanju.

Kot znanstvenica in kuratorka ostaja zvesta svojim načelom in za dosego vplivnega institucionalnega položaja se ni nikdar kompromitirala. Prav zato je še toliko bolj izjemen močan vpliv, ki ga ima njeno delo za mnoštvo umetnic_kov, raziskovalk_cev in kuratork_jev, tudi pri omogočanju medgeneracijskega in medkulturnega dialoga ter solidarnosti.

Edit András je s svojim izjemnim elanom in strokovnim znanjem postala pomembna akterka na področju sodobne umetnosti v srednji in vzhodni Evropi, saj nas ozavešča o pomenu in subverzivni moči umetnosti in kulture, ki sta danes, v obdobju vse bolj nasilnih, zatiralskih in diskriminatornih politik, še toliko bolj potrebna.

 

Prejemniki in prejemnice štipendij

Irfan Hošić

kurator, kritik in umetniški direktor Centra za sodobno kulturo KRAK
Bihać, Bosna in Hercegovina

Žirija podeljuje štipendijo Igorja Zabela 2024 Irfanu Hošiću za navdihujočo sposobnost povezovanja umetnosti, izobraževanja in izgrajevanja skupnosti. Irfan Hošić (1977, Bihać) je ugleden kurator in kritik. Je ustanovitelj in od leta 2020 umetniški direktor Centra za sodobno kulturo KRAK v Bihaću. V rojstnem mestu je osnoval tudi Fundacijo za znanost in kulturo REVIZOR, katere predsednik je. Leta 2018 je sodeloval pri ustanovitvi nevladne organizacije Kuma International iz Sarajeva, ki se posveča umetnosti v povojnih in postgenocidnih družbah. Hošić ima izjemno sposobnost sprožanja novih pobud, njihovega vodenja ter vzpostavljanja potrebnega zagona za uspeh in vpliv na družbe, v katerih delujejo.

Preberi

Irfan Hošić je leta 2011 doktoriral na Oddelku za umetnostno zgodovino Univerze v Zagrebu, nato pa študij nadaljeval na Univerzi v Gentu v Belgiji (2013–14) ter na College for Creative Studies in državni univerzi Wayne v Detroitu v ZDA (2019–20). Kot gostujoči predavatelj je sodeloval z več univerzami po Evropi in ZDA, zdaj pa poučuje umetnostno zgodovino ter moderno umetnost in oblikovanje na Oddelku za tekstil Univerze v Bihaću.

Hošićevo interesno področje je široko, sega od umetnosti do mode, od premislekov javnega prostora do ekologije. Trenutno z več kolegi sodeluje pri javnem umetniškem projektu Kreativne ekologije, ki se ukvarja z okoljskimi izzivi današnjega časa. Poglobil se je tudi v preučevanje nasilja in kriz, predvsem na Balkanu. Njegove analize so izvirne in kreativne, tekoče prehajajo od makropolitičnega k mikropolitičnemu in povezujejo subjektivno s kolektivnim. Slednje se odraža tudi v njegovih razstavah in besedilih, ki denimo prikazujejo, kako oblačila oblikujejo identitete oziroma se odzivajo na nacionalne identitete. To nenehno preskakovanje meril je dandanes, ko svetu ne vlada več en sam model in moderne kartografije nadomeščajo tehnološko personalizirani zemljevidi, izjemno pomembno. Hošić sodobne tematike preučuje s kritično natančnostjo, najsi gre za lastno delovanje na določenem področju ali za zavzeto, dolgoročno sodelovanje s številnimi umetniki.

Nekatere izmed njegovih najodmevnejših razstav so: Šta je to apstrakcija? (Bihać, 2007), Umjetnost i terorizam (Bihać, 2009), Odjeća kao simbol identiteta (Bihać, 2012), Artefakti buduće prošlosti (Bihać, 2017) in U potrazi za »drugim« prostorom pripadnosti (Bihać, 2021). Med njegovimi mednarodnimi projekti je treba omeniti kuriranje paviljona Bosne in Hercegovine na 55. beneškem bienalu (2013). Uredil je več publikacij, med njimi Dizajn i kriza/Design and Crisis (2020), Retrografija dizajna/Retrography of Design (2017) in Kriza, umjetnost, akcija (2015). Leta 2024 je izšla Hošićeva knjiga Slika krize: Kulturne i umjetničke prilike u Bosni i Hercegovini 1990–2020.

Irfan Hošić je ključna, neutrudna osebnost v svetu sodobne umetnosti in kulture tako v Bosni in Hercegovini kot v širši regiji. Delovanje Hošića in njegovih sodelavcev v Centru KRAK z veliko pozornostjo spremljajo tudi drugod po Evropi. Žirija meni, da je dodelitev štipendije Hošiću izjemnega pomena, saj bo pripomogla k utrjevanju enega izmed najpomembnejših kuratorskih, izobraževalnih in skupnostno usmerjenih projektov v regiji.

 

Ovidiu Ţichindeleanu

filozof in kulturni teoretik, kurator, prevajalec, urednik, avtor in pedagog
Kopenhagen, Danska

Žirija podeljuje štipendijo Igorja Zabela 2024 Ovidiuju Ţichindeleanuju za izjemno sposobnost ustvarjanja povezav med različnimi disciplinami in geografskimi območji, impresivni opus teoretskih besedil, razprav in javnih predavanj, ki odražajo globoko angažiranost tako za kulturna kot družbena vprašanja, ter zavezanost k vključevanju vzhodnoevropskih umetnikov v mednarodne kulturne dogodke.

Preberi

Ovidiu Ţichindeleanu (1976, Campulung-Moldovenesc, Romunija) je navdihujoč in vsestranski filozof, kulturni teoretik, kurator, prevajalec, urednik, avtor in pedagog, ki se ukvarja s kritično družbeno teorijo, filozofijo čutov, dekolonialno mislijo, transnacionalno politiko, umetniškimi praksami v vzhodni Evropi ter kulturnimi zgodovinami socializma in postsocializma. Doktoriral je iz filozofije na Univerzi Binghamton Državne univerze New York (2009) in poučeval na več univerzah po Evropi in ZDA.

Ţichindeleanu je še posebej angažiran v umetniškem in kulturnem življenju Romunije in Moldavije, kjer je dolgoletni svetovalec za projekte in razstave Centra za sodobno umetnost Kišinjev (KSA:K). Prav tako je aktiven v drugih državah vzhodne Evrope in po drugih celinah sveta. Z umetniki, teoretiki in kulturniki sodeluje tako na področju vizualne umetnosti kakor tudi založništva, filmske produkcije, gledališča in civilnodružbenih dejavnosti. Kot neodvisni kurator v več skupinskih sodelovanjih (najaktivneje kot član fluidne kuratorske skupine The Committee for Resurrection) soustvarja razstave mednarodnega obsega, ki se izogibajo kategorijam tradicionalne muzejske prakse. Žirija še posebej izpostavlja njegov prispevek k raziskovalnemu vidiku razstave Po prekopu je obstajal samo še »naš« svet (Ljubljana, 2019, kuratorka Raluca Voinea), ki je predstavila umetnike iz Egipta in vzhodne Evrope; sodelovanje na Bienalu Jogja 17 (Yogyakarta, 2023), kjer je soiniciiral dialog med umetniki iz globalnega juga in vzhodne Evrope; ter sodelovanje na Kijevskem bienalu 5 (Dunaj, 2023).

Njegova civilnodružbena zavzetost se od leta 1997 kaže v (so)ustanavljanju mnogih organizacij in pobud ter ​​delovanju znotraj njih. Navedimo le nekaj novejših: Afriško-balkansko-karibsko društvo (2019), medijsko središče East European Context (2023), Eksperimentalna raziskovalna postaja za umetnost in življenje (2021).

Kot dolgoletni urednik revije za kritično teorijo in sodobno umetnost IDEA arts + Society, ki izhaja dvakrat letno, se je lotil tudi prevajanja nezahodnih avtorjev v romunščino in njihovo misel predstavil lokalni sceni, s čimer je okrepil sicer marginalizirane glasove. Impresiven opus teoretskih besedil, razprav in javnih predavanj odseva njegova prizadevanja za vrsto kulturnih in družbenih vprašanj. Omenimo le najnoveša dela: Decolonial Horizons in Eastern Europe (delovni naslov, Duke University Press, v pripravi), Rethinking Real Socialism (v pripravi), Counterculture: Rudiments of Critical Philosophy (IDEA, 2016).

Ovidiu Ţichindeleanu ima pomembno vlogo tudi pri predstavljanju vzhodnoevropskih umetnikov na mednarodnih prizoriščih ter ustvarjanju tako povezav med disciplinami in geografskimi območji kot možnosti za razumevanje različnih kultur skozi umetnost. Žirija upa, da mu bo štipendija Igorja Zabela, priznanje za pretekle dosežke, omogočila ustrezne pogoje za nadaljevanje dela na vseh področjih udejstvovanja, hkrati pa več časa za pisanje teoretskih in filozofskih razmišljanj.

 

Natalija Vujošević

umetnica in kuratorka, Inštitut za sodobno umetnost, Cetinje
in Muzej sodobne umetnosti Črne gore, Podgorica
Cetinje/Podgorica, Črna gora

Žirija podeljuje štipendijo Igorja Zabela 2024 Nataliji Vujošević za izjemno raziskovalno delo, ki vključuje zgodovinjenje, oživljanje in kontekstualizacijo marginaliziranih, a globalno edinstvenih umetniških zbirk in arhivov iz časa jugoslovanskega socializma, pa tudi postjugoslovanskih obdobij. S svojim delom prispeva tako k prepoznavnosti teh zbirk in arhivov kakor k razvoju sodobnih arhivskih, raziskovalnih in kuratorskih praks, ki temeljijo na postkolonialni teoriji in dekolonizaciji. Žirija prepoznava vpliv Natalije Vujošević kot kuratorke pri soustvarjanju pomembnih mednarodnih omrežij in sodelovanj z umetniki, raziskovalci in umetnostnimi institucijami, ki se tvorijo okoli preučevanj in sodobne rekontekstualizacije arhivov.

Preberi

Umetnica in kuratorka Natalija Vujošević (1976, Podgorica) razvija obsežno in angažirano kuratorsko in raziskovalno prakso. Leta 2012 je v Cetinju ustanovila nevladno organizacijo, Inštitut za sodobno umetnost (ISU), kjer je sprožila, vodila in sokurirala več stalnih projektov, posvečenih produkciji znanja, raziskavam in arhivom. Od leta 2022 deluje tudi kot kuratorka v Muzeju sodobne umetnosti Črne gore (MSUCG). Med njenimi mednarodnimi projekti je treba omeniti vsaj kuriranje črnogorskega paviljona na 59. beneškem bienalu (2022).

Žirija še posebej izpostavlja kuratorsko in raziskovalno delo Natalije Vujošević v okviru ISU in MSUCG. Jedro njene prakse na ISU je arhivsko in umetniško raziskovanje zapostavljenih zbirk in družbenega spomina; njen najpomembnejši dosežek v tem kontekstu je Arhiv Cetinjskih bienalov, nastal v sodelovanju z Ireno Lagator Pejović. Ta dolgoročni arhivski projekt raziskuje zgodovino Cetinjskih bienalov, ki so potekali v turbulentnem obdobju 1991–2004, in njihov emancipacijski vpliv na lokalno umetnost. Projekt povezuje raziskovalno in arhivsko delo z izobraževanjem in v lokalno skupnost usmerjenim kulturnim delom. Trenutne aktivnosti vključujejo pripravo javno dostopnega spletnega arhiva (arhivcb.net), razstavo v javnem prostoru v Cetinju in več publikacij (načrtovanih za sezono 2025/26).

V MSUCG je skupaj z Anito Ćulafić, Marino Čelebić in Nado Baković zasnovala izjemni projekt Laboratorij zbirke umetnosti neuvrščenih držav, ki raziskuje dragoceno zbirko osemsto del iz šestinpetdesetih neuvrščenih držav. Zbirko je v takratnem Titogradu (danes Podgorica) oblikovala Galerija umetnosti neuvrščenih držav Josip Broz Tito, delujoča v obdobju 1981–95. Laboratorij oživlja dekolonialno, protiimperialno, protikapitalistično in protifašistično dediščino gibanja neuvrščenih ter preizprašuje opustitev njegove vizije miroljubnega, pravičnega sobivanja, temelječega na načelih solidarnosti. Zbirka je nedavno pridobila status zaščitene kulturne dediščine, v pripravi pa je publikacija, ki bo dokumentirala pretekli dve leti delovanja laboratorija.

Žirija v delu Natalije Vujošević posebej prepoznava in ceni razsežnost dialoškega pretresanja marginaliziranih zbirk in arhivov ter njihovih kulturnih in političnih vrednosti. Kot kuratorka združuje arhivsko gradivo, obstoječa umetniška dela ali nove produkcije le-teh in pri tem vzpostavlja povezave med perifernimi geografskimi območji. Takšna srečanja omogočajo tako nenehno izmenjavo izkušenj in znanja kakor razmišljanje o odnosu med časom, prostorom, (skupnim) spominom in kulturno dediščino. Žirija želi s štipendijo okrepiti tovrstne, pa tudi prihodnje z arhivi povezane projekte Natalije Vujošević, ki jih vodijo načela izmenjave, sodelovanja in spoštovanja raznolikosti, kar je tudi temelj, na katerem je bila zgrajena Galerija umetnosti neuvrščenih držav.

 

Žirija in nominatorji

Žirija 2024

Manuel Borja-Villel

umetnostni zgodovinar in kurator Madrid/Barcelona

Ilona Németh

umetnica, kuratorka in profesorica na Fakulteti za arhitekturo in oblikovanje Slovaške univerze za tehnologijo STU, Bratislava

Angelika Richter

umetnostna zgodovinarka, kuratorka in predsednica Šole za umetnost in oblikovanje Weißensee, Berlin

Nominatorji 2024

Zbyněk Baladrán

umetnik, Praga

Pavel Brăila

umetnik, Kišinjev

Sandra Bradvić

umetnostna zgodovinarka in kuratorka, Zürich/Sarajevo

Dessislava Dimova

kuratorka, piska o umetnosti, ustanoviteljica in direktorica Sklada za umetnost in kulturo Bolgarije, Bruselj/Sofija

Margarethe Makovec & Anton Lederer

kuratorja in direktorja Centra sodobne umetnosti <rotor>, Gradec

Zofia Nierodzińska

umetnica, kuratorka in piska o umetnosti, Poznanj/Berlin

Adrian Paci

umetnik, Milano

Eszter Szakács

kuratorka in raziskovalka, Amsterdam/Budimpešta

Attila Tordai-S.

kurator in direktor tranzit.ro/Cluj

Māra Traumane

umetnostna zgodovinarka in kuratorka, Riga

O dogodku

Režiserka:
Maša Pelko

Moderatorka:
Nataša Živković

Glasba:
Bowrain

Vizualni koncept prostora:
AA + Studio Kruh

Prostorske video instalacije:
Dorian Šilec Petek

Oblikovanje:
AA + Studio Kruh

Produkcija  ⁄  Društvo Igor Zabel:
Urška Jurman (programska vodja), Hana Cirman (vodja produkcije), Urška Comino (odnosi z javnostmi), Borut Cajnko (tehnični vodja), Lara Mejač (koordinatorka produkcije in spletne komunikacije), Elena Chirila (organizacija in spletna komunikacija)

Melodija nagrade Igorja Zabela:
Bowrain

DJ:
DJ Borka

Podelitev nagrade bo potekala v angleščini.

Lokacija podelitve nagrade

Sokolski dom Tabor
Tabor 13, Ljubljana

Poglej na Google Maps ↗.